tag:blogger.com,1999:blog-4516908227847237090.post9083839412446794171..comments2012-06-04T08:30:26.520+02:00Comments on Tango i Skolen: Behaviorisme contra konstruktivisme - refleksjoner under spanskprøve!Cirkus-Linehttp://www.blogger.com/profile/18253574853443156547noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-4516908227847237090.post-63439471302372641432011-02-28T14:39:51.230+01:002011-02-28T14:39:51.230+01:00"Googlet" meg over et interessant innleg..."Googlet" meg over et interessant innlegg :D<br /><br />Har lenge tenkt over læringsutbytte i klasserommet og observert hvor lite den egentlig er i forhold til antall timer og arbeid som blir gjort. Det er alt for få lærere som faktisk tenker over dette. Det virker som folk følger elven nedover uten å tenke over om de faktisk skal i den retningen. (Om det er feil eller ikke). Derfor syns jeg at det er viktig å ha en bevissthet over hva som skjer. På lærerskolen finnes det Hva/Hvordan/Hvorfor skjemaer som skal bevisstgjøre studenter... men de blir nok i de fleste tilfeller bare fylt ut uten ettertanke. <br /><br />Lang innledning her :P<br /><br />Kjernen i det du skriver etter min tolkning har jeg prøvd å komme i dybden på. Stikkordet er motivasjon og et verktøy kan være "åpen-bok-prøve". Min inspirasjon på dette kom da jeg var 10 år gammel og leste boken "Huckleberry Finn" av Mark Twain. Blir bare etter hukommelsen og det er lenge siden jeg har lest denne men her kommer scenen...<br /><br />Huckleberry hadde fått straff for en rampestrek og konsekvensen var å male et stakitt gjerde. Dette var selvfølgelig ikke noe som en fri og kreativ gutt liker. Da han holdt på kom en annen gutt gående bortover for å se hva han gjorde med gjerdet. Huck så denne gutten komme og begynte umiddelbart med å konsentrere seg om å male gjerdet. Da gutten kom bort for å spørre hva han holdt på med ble han møtt med en gest om at han ikke måtte forstyrre Huck. Gutten ble mer nyskjerrig siden Huck var så fokusert på jobben. Gutten spurte om han kunne få prøve å male litt og fikk klar beskjed om at dette var en så viktig jobb at han ikke fikk lov til dette. Denne gutten ville derfor prøve enda mer og sa at Huck kunne få et eple om han fikk lov til å prøve. Det ble nok en gang avslått og gutten måtte tilby flere ting som han fant i lommen. Til slutt fikk han lov til å male og malte hele gjerde mens Huck så på og spiste eple som han fikk. <br /><br />For meg symboliserte dette hvor viktig det er å motivere til interessen for den aktuelle aktiviteten. Jeg har tenkt tanken at jeg skal ha nok kunnskap og egenskaper til å kunne få andre til å synes at en gråstein kan være veldig interessant.<br /><br />Hva er interesse annet enn stimuli for en behaviorist? <br />For en konstruktivist er det individet som er i sentrum men hva med kommunikasjonen som skaper interessen her?kimshttps://www.blogger.com/profile/03253763856295556043noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4516908227847237090.post-43443736867189329802010-12-06T11:59:29.978+01:002010-12-06T11:59:29.978+01:00Du skriver sannelig utradisjonelle blogginnlegg - ...Du skriver sannelig utradisjonelle blogginnlegg - lange og morsomme og pesonlige fortellinger. De viser at du reflekterer mye over stort og smått i skolehverdagen. Bra! Det er et veldig lurt grep med åpen-bok-prøve i blant, det avhenger imidlertid av spørsmålstypen. Det er jo noe av samme tankegangen som ligger bar det at vi opplyser om spørsmålene til kunnskapsprøven på PLU i forkant - det viktigste er jo å få dere til å lese og til å forstå!Hildegunnhttps://www.blogger.com/profile/12824551385827663862noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4516908227847237090.post-39146337092940776012010-11-07T20:03:57.633+01:002010-11-07T20:03:57.633+01:00Spanande lesing, Line. Eg synst du gjorde eit klok...Spanande lesing, Line. Eg synst du gjorde eit klokt val med å la elevane få bruke hjelpemiddel på denne prøva. Du beskriv elevane dine som fornøgde og glade i etterkant, og dei innrømme til og med at dei har lært noko. Ved norsk heildagsprøve i den vidaregåande skulen er alle hjelpemiddel tilletne, bortsett frå internett.Dei får til og med vite temaet for heildagsprøva på førehand, og kan finne stoff omkring dette og ta med på prøvedagen. Det viser seg at ikkje alle elevar er like flinke til å utnytte desse hjelpemidla.mummimammahttps://www.blogger.com/profile/05089437320390131377noreply@blogger.com